Liiketoimintamuotoilu (engl. business design) eli liiketoiminnan muotoilu on uusien liiketoimintamallien sekä palveluiden kokeilevaa ja ketterää kehittämistä. Perinteisesti liiketoiminta- ja palvelukehitys on ollut tarkasti suunniteltua, huolellisesti valmisteltua ja pohjautunut organisaation sisäisiin tarpeisiin. Liiketoimintamuotoilussa ajatuksena on räjäyttää perinteinen tapa tehdä liiketoiminnan kehitystä suosimalla huomattavasti kokeilevampaa, ketterämpää ja asiakaslähtöisempää tapaa toimia. Liiketoimintamuotoilun ytimessä on erilaisten asiakaslähtöisten design-menetelmien hyödyntäminen.
Mitä nämä periaatteet käytännössä tarkoittavat? Kokeilevalla kehityksellä viitataan ajattelutapaan, jossa villeimmätkin ideat kerätään ja epäonnistumista siedetään. Ketteryys taas liittyy vahvasti kehitystyön vauhtiin, jolloin parhaat ideat pyritään konseptoimaan mahdollisimman nopeasti testaamista varten. Asiakaslähtöisyys taas viittaa tapaan osallistaa loppuasiakkaat vahvasti kehitystyöhön esimerkiksi tutkimalla tarpeita, innovoimalla ratkaisuja sekä validoimalla lopputuloksia yhdessä heidän kanssaan. Loppuasiakkaiden lisäksi myös kehitystyötä tekevän organisaation henkilöstöä osallistetaan laajasti.
Liiketoimintamuotoilu on toisin sanoen vaiheittain etenevä kehitysprosessi, joka pohjautuu edellä mainittuihin periaatteisiin. Kehitysprosessi itsessään koostuu kolmesta päävaiheesta, joka ovat:
Esimerkinomaisesti voisi sanoa, että liiketoimintamuotoilu poimii strategisesta lähtökohdasta tärkeimmät kehityshankkeet, luo niistä muotoilun keinoin uusia palveluita ja viimeistelee ne tarvittaessa digitaalisiksi palveluiksi.
Liiketoimintamuotoilusta keskustellessa usein törmää kysymykseen siitä, miten se eroaa valtaosalle tutummasta palvelumuotoilun käsitteestä. Palvelumuotoilu (engl. service design) on pohjimmiltaan asiakaslähtöistä palveluiden kehittämistä moderneja muotoilun menetelmiä käyttäen. Liiketoimintamuotoilun tavoin palvelumuotoilu perustuu iteratiiviseen kehitysprosessiin, jossa uusia ideoita testataan kokeilevasti ja ketterästi.
Keskeinen ero näissä kahdessa käsitteessä piilee siinä, miten kehityshankkeet poimitaan muotoiltaviksi kokonaisuuksiksi. Palvelumuotoilu ottaa kehitettävän kokonaisuuden (esimerkiksi palvelun) annettuna, kun taas liiketoimintamuotoilussa otetaan tästä vielä askel taaksepäin. Onko tämä todella juuri se palvelu, jota muotoilemalla saavutamme strategisen tavoitteemme?
Liiketoimintamuotoilu kyseenalaistaa nykytilan ja pyrkii tunnistamaan strategisista lähtökohdista tärkeimmän kehityshankkeen, minkä jälkeen tämä palvelu tai liiketoimintamalli muotoillaan eheäksi ja asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi palvelumuotoilun keinoin. Lopuksi liiketoimintamuotoilussa varmistetaan, että innovoitu kokonaisuus on liiketoiminnallisesti järkevä investointi.
Palvelumuotoilun historia on huomattavasti pidempi kuin liiketoimintamuotoilun. Selvää on, että myös palvelumuotoilun merkitys organisaatioiden strategiassa kasvaa tulevaisuudessa.
Asiakaslähtöisen palvelukehityksen perusteisiin voit tutustua esimerkiksi tämän ladattavan oppaan kautta.
Parhaiten toimivat menetelmät perustuvat muotoilun ja ennakoinnin työkaluihin sekä harjoituksiin, jotka ovat lukuisissa työpajoissa testattuja ja hyviksi havaittuja. Menetelmät tukevat yhteistyötä niin kasvotusten kuin online-alustoilla.
Laaja liiketoiminta- ja palvelumuotoilun menetelmäkirjasto on saatavilla veloituksetta esimerkiksi Edelläkävijöiden yhteisöstä. Saatavilla ovat mm. Business model canvas, HOOK-malli sekä erilaiset persoonakuvaukseen käytetyt työpohjat.
Tärkeää on löytää kumppani, joka osaa valita asiakkaan kannalta optimaalisen yhdistelmän eri menetelmien joukosta.
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua.
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua.
Asiakaskokemus on liiketoimintamuotoilun keskiössä ja ohjaa prosessia vaihe vaiheelta. Uusia liiketoimintamalleja ja palveluita muotoillessa empaattisuus on kriittisessä roolissa, jotta kehitettävä kokonaisuus osataan aidosti nähdä asiakkaan näkökulmasta. Tässä tilanteessa on helpompi tunnistaa mahdollisuudet, puuttua ongelmakohtiin ja ymmärtää esimerkiksi palvelukokemuksen näkökulmasta kriittiset pisteet. Asiakkaiden on yhä helpompi vaihtaa kumppania, joten asiakaskokemus on syytä huomioida läpi liiketoimintamuotoilun prosessin.
Vere Design Oy on liiketoimintamuotoilun edelläkävijä, jonka missiona on luoda asiakkailleen tulevaisuuden kestävää liiketoimintaa.